onsdag 16 december 2015

Banoffee paj - sötpajernas drottning!

Hej på er! Har ju gått och blivit hela 25 år! Fyllde år på Luciadagen, så jag bjöd hem min familj, mormor och morfar och Viktors föräldrar för att fira min födelsedag. 
Under tävlingsdieten sa jag flera gånger "när jag fyller år ska jag ha kalas och bjuda på så mycket sött att alla går hem med sockerfylla". Jag såg så framemot att få ha kalas,få baka massa sött och dessutom äta själv! Vilket jag inte fick året innan när jag gick på diet, så denna dag var väntad. Även om jag verkligen ätit min del av sötsaker sedan tävlingarna.. men det är ju något särskilt att få äta sött på ett kalas tillsammans med andra. Det är ju inte samma sak som att sitta i soffan med ett ämbar glass i famnen och en megapussi bredvid, på en vanlig fredag ;) 

Så nu tänkte jag att jag ska försöka slänga upp ett recept varje dag av det jag bakade till kalaset. Så kanske ni får några tips på vad som ni kan laga till Julhelgen, en lördag eller varför inte bara på en helt vanlig vardag? :)


Vi börjar med en av de godaste sötsakerna man kan laga! Nämligen Banoffee pajen.. vilken oxo är något av det enklaste du kan slänga ihop! 

Recept:

Botten - 
100 gram smör
12 st digestive kex

Krossa kexen och knåda/vispa ihop kexen med smöret till en massa. Tryck ut massan i en form och ställ i kylen.

Fyllningen: 
1 burk karamelliserad mjölk/Dulce de leche (ELLER så kan du göra som jag gjorde: ta 1 burk kondenserad mjölk, ta bort etiketten från burken och sätt i en kastrull fylld med vatten. Koka burken i cirka 2 timmar, och se till att det kokande vattnet täcker burken hela tiden. Efter den kokat färdig låter du den svalna i kallt vatten. Öppna inte burken när den är varm!)
3 dl vispgrädde
2 bananer
1 dubbeldajm

Bred ut kolasmeten (karamelliserade mjölken) på kexbottnet, skiva bananerna och lägg dem på kolasmeten. Vispa grädden med lite socker och lägg över pajen. Hacka dammen och stör över på hela pajen. Färdig! Avnjut! SÅ GOTT!!!  

Inga kommentarer: